Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
tarjacronberg.fi
Vaihtoehtoja. Tarja Cronbergin mukaan Helsingin Herttoniemen ruokapiiri ostaa ruokansa suoraan tuottajilta ja pitää ruokakauppaa.
21.3.2014 9.44
Vihreiden europarlamentaarikko ja eurovaaliehdokas Tarja Cronberg pohtii puolueen blogissa, miten suomalaisen päivittäistavarakaupan keskittymistä voisi purkaa. Hän muistuttaa, että myös Euroopan komissio on huomauttanut asiasta.
”Kaupat voisivat ottaa onkeensa ja muuttaa toimintatapojaan, esimerkiksi alkamalla selvään hintakilpailuun keskenään. Kauppa voisi investoida vähemmän ulkomaille ja leikata omaa katettaan. Tai kauppa voi lopettaa kalliit bonuskorttijärjestelmät, joista kuluttaja hyötyy vain, jos keskittää ostoksensa”, Cronberg kirjoittaa.
Hän on kuitenkin skeptinen alan jättien valmiudesta muutokseen.
”Jos kauppa ei ole rientänyt muuttamaan toimintatapaansa tähän mennessä, ei se todennäköisesti tee sitä nytkään. Elleivät kuluttajat sitten nouse vastarintaan ja boikotoi kahden jätin liikkeitä. Moni on alkanut järjestää ruokaostoksensa jo toisin.”
Esimerkiksi ongelmallisista käytännöistä Cronberg nostaa niin sanotut hylly- tai markkinointimaksut, joita kauppiaat vaativat tuottajilta.
”Tarvittaessa maksut pitää uskaltaa yksiselitteisesti kieltää sakon uhalla. Hyvän kauppatavan vastaisista käytännöistä on oma lakinsa muun muassa Ranskassa, Belgiassa, Italiassa ja Espanjassa”, Cronberg kirjoittaa.
Hän muistuttaa, että komissio on todennut markkinointirahan kaltaisten käytäntöjen haittaavan yritysten investointeja ja innovaatioita.
”Komission selvityksen mukaan 90 prosenttia vastanneista suomalaisyrityksistä oli maksanut markkinointimaksuja. Jos Suomi ei itse ota onkeensa maksujen lopettamisessa, on mahdollista, että ennemmin tai myöhemmin EU:n mitta tulee täyteen ja saamme kaupan sisäisistä suhteista oman EU-lain.”
kauppa 
Tweet